15 mei 2021

Toekomst landbouw in Friesland

De laatste tijd worden we in Weststellingwerf geconfronteerd met de uitbreiding van intensieve veebedrijven en protesten van omwonenden daartegen. Aanleiding voor ons om het thema landbouw bij de kop te nemen op onze volgende thema-discussie.

Lezing met debat

Donderdagavond 27 mei organiseert de PvdA afdeling Weststellingwerf een discussiebijeenkomst over de landbouw. Hetty Janssen zal een korte inleiding geven als voorzet voor de discussie. Daarna wil zij ons een aantal dilemma’s voorleggen: welke kant moet het op?

De principes van Mansholt (nooit meer honger, betaalbaar voedsel voor iedereen, een goed inkomen voor de boeren) worden steeds vaker gekoppeld aan nieuwe waarden: landbouw in harmonie met dier, klimaat en milieu. De klimaatproblematiek vraagt om radicale keuzes voor voedselproductie èn – consumptie.

Dilemma 1:

1. Met beleid van bovenaf bereik je niets. Als de boeren niet meewerken komt er niets terecht van de transitie. Dan moet het maar wat langer duren.
  2. De urgentie is zo hoog dat krachtige regie van de overheid noodzakelijk is. Het gedwongen inkrimpen van de veestapel moet via wetgeving worden afgedwongen.

Dilemma 2:

1. We zullen er aan moeten wennen dat we weer een groter deel van ons besteedbaar inkomen uitgeven aan voedsel (1960 30%, nu 8%).
  2. De overheid moet gezond voedsel subsidiëren, zodat niemand meer hoeft te gaan betalen om gezond te eten.

Dilemma 3:

1. Een boer is vrije ondernemer, eigenaar van en land. Een eigenaar is in principe vrij om met zijn bezit te doen wat hij wil.
  2. De aarde en de lucht daarboven is van ons allemaal. Behoud en versterking van natuurwaarden is een gezamenlijke verantwoordelijkheid van alle inwoners en zeker ook van de lokale democratie. Hiervoor moeten nieuwe organisatievormen worden ontwikkeld.

Dilemma 4:

1. Intensieve landbouw moet worden verminderd en verplaatst naar de meest vruchtbare gronden. De minder goede gronden moeten extensief worden beheerd en verbonden met natuurbeheer.
  2. Alle landbouw moet extensief worden ingevuld en verbonden met natuurbeheer en aanleg van nieuwe natuur in combinatie met woningbouw.

Hetty Janssen is fractievoorzitter van de PvdA in de provinciale staten van Fryslân en woordvoerder Landbouw, Natuur & Water.

De bijeenkomst vindt plaats via ‘Samen online’. Start 20 uur, einde 21 uur.

Belangstellenden kunnen zich aanmelden bij Minke Postma via [email protected] of 06 2018 7335