13 maart 2024

Bezuinigen op het Iepen Mienskipsfûns is ‘doodzonde’

Het Iepen Mienskipfûns (IMF) is erg belangrijk voor de PvdA. Met dat provinciale fonds worden jaarlijks meer dan 200 projecten gefinancierd die de leefbaarheid van Fryslân vergroten. Bijvoorbeeld De Opstap in St.-Jacobiparochie. Met behulp van het IMF is dit een ontmoetingsplek geworden met een húskamer, moestuin en werkplaats waar mensen naartoe kunnen voor een gesprek of om hun talenten te ontwikkelen.

IMF is een groot succes

‘Het IMF laat zien hoe het anders kan’, zei Edou Hamstra in de Statenvergadering van 31 januari over de financiering van het IMF. ‘Toegankelijk en samen met de inwoners. Waar kun je nu beter ‘oparbeidzje mei Fryslân’ [de titel van het bestuursakkoord] dan via het IMF’, vroeg Hamstra zich af. Het succes van het IMF is in Fryslân zo groot, dat ruim 40% van de aanvragen die wel aan alle eisen voldoen, moet worden afgewezen omdat er te weinig geld voor is.

Bezuinigen op IMF is ‘doodzonde’

Toch wil Gedeputeerde Staten (GS) €2 miljoen bezuinigen op het IMF door het budget in deze periode verlagen van €14 miljoen naar €12 miljoen. ‘Dat is wat de PvdA betreft doodzonde en ook niet nodig.’ Hamstra is tijdens het debat kritisch op deze keuze van GS. ‘Het college geeft aan dat deze keuzes gemaakt moeten worden omdat er minder geld beschikbaar is, maar trekt wel €5 miljoen extra uit voor de gebiedsbudgetten van de gedeputeerden. Laat het IMF nu juist het succesvolle instrument van de provincie zijn dat zich heeft bewezen in de mienskip. Waarom tijd steken in een nieuw budget waarvan de afspraken nog moeten worden uitgewerkt, terwijl we weten dat het IMF al vele aanvragen moet afwijzen door het grote succes?’

Hamstra deed dan ook het voorstel om €2,5 miljoen uit de gebiedsbudgetten te gebruiken voor het IMF, zodat het beschikbare geld voor leefbaarheidsprojecten deze periode gelijk blijft. Daarmee wil de PvdA voorkomen dat er deze periode nog meer kansrijke projecten moeten worden afgewezen doordat er te weinig geld voor is.

Geld moet naar projecten

Daarnaast wil GS ook nieuwe ideeën uit het IMF betalen. Het gaat om €1 miljoen voor een jaarlijkse ‘Fryslân Ferbint-dei’ om aandacht te vragen voor vrijwilligersprojecten. En €2 miljoen voor een regeling om dorpshuizen te verduurzamen. Daardoor blijft er nog minder geld over voor waar het IMF is opgericht: geld voor projecten van en voor de mienskip, met makkelijk te begrijpen regels. De PvdA heeft daarom het voorstel gedaan om al het geld uit het IMF voor leefbaarheidsprojecten beschikbaar te houden. Daarnaast maken wij ons sterk voor de werkwijze van het IMF: met meerdere streekkantoren in Fryslân waar mensen makkelijk heen kunnen voor advies over subsidies. Wij hebben met FNP en D66 voorgesteld om deze werkwijze te behouden. Daarnaast steunden wij het voorstel van JA21 met VVD en Provinciaal Belang Fryslân om de Friese taal of streektaal niet als harde eis op te nemen voor alle projecten. Het gebruik van het Fries of een streekstaal bij een project moet wat de PvdA betreft als iets positiefs worden meegewogen bij de beoordeling van de aanvraag, maar niet als harde eis om subsidie te krijgen.

Alleen ons voorstel om te blijven werken met streekkantoren haalde een meerderheid. Helaas stemde de coalitie tegen onze voorstellen om niet op het IMF te bezuinigen. Ondanks hun mooie woorden in het bestuursakkoord over het dorpsleven en vrijwilligers.

Werkbezoek aan De Opstap

Begin januari brachten we met de Provinciale Staten een werkbezoek aan De Opstap. Daar zagen we hoe hard vrijwilligers werken om de winkel, het atelier, de húskamer en de moestuin en de werkplaats draaiende te houden. Projecten als deze zijn ontzettend belangrijk voor de mienskip en blijven ons inspireren in onze strijd om hier genoeg geld voor vrij te maken.