13 maart 2024

Geen regenboog in Friesland

Column Miriam: ‘Het is een grote klap in het gezicht van de regenbooggemeenschap om geen actief beleid te voeren’

We leven op dit moment met elkaar in een tijd van polarisatie en intolerantie. Voor het eerst is er sprake van toename van agressie en pesten en buitensluiten gericht tegen mensen uit de regenbooggemeenschap.

Op 27 mei 2020 werd de provincie Fryslân eindelijk een regenboogprovincie. Daardoor wordt nu vier keer per jaar de regenboogvlag gehesen, bijvoorbeeld op Coming-Outdag, en is er aandacht voor inclusie in het interne HR-beleid. Op 29 juni 2022 werd een motie van D66, FNP en PvdA aangenomen waarin Gedeputeerde Staten werd opgeroepen om met maatschappelijke organisaties regenboogbeleid te maken. Wanneer Fryslân zichzelf tot regenboogprovincie uitroept, hoort daar volgens ons ook beleid bij dat de acceptatie en veiligheid van deze groep vergroot. Er werd €100.000 voor vrijgemaakt. Dat beleid ontving Provinciale Staten in januari, met een voorstel van Gedeputeerde Staten (GS) om het beleid niet uit te voeren. Dat voorstel leidde tot verdriet en verbazing, want GS gooit daarmee belangrijk beleid direct in de prullenbak. Ongeveer €60.000 van het vrijgemaakte bedrag was nog over, dat GS terug wilde stoppen in de algemene pot.

Op 14 februari was de commissievergadering, met heftige en emotionele verhalen van betrokkenen. Meer dan 100 mensen hadden zich verzameld in de zaal op het provinciehuis. Veel mensen waren gekleed in regenboogkleuren en hielden vlaggen of ballonnen vast. Onder leiding van D66 en GrienLinks werd er daarna gewerkt aan een amendement waarmee het regenboogbeleid toch zou worden aangenomen met het overgebleven geld, waarna over een paar jaar gekeken wordt naar de mogelijkheid voor aanvullende financiering. Al snel werd dit amendement ook ingediend door ons en de SP, PvdD, FNP en de VVD. Maar op de valreep kwam ChristenUnie met steun van de BBB, CDA en JA21 met een eigen amendement om het resterende bedrag breder in te zetten voor inclusiebeleid. Een vaag en onduidelijk voorstel, want daar lag helemaal geen plan voor klaar. Waar geef je dan je geld aan uit? En heb je dan genoeg aan dat bedrag? Ons amendement was uitvoerbaar voor de ambtelijke dienst en maatschappelijke organisaties, daar heeft de ChristenUnie niet naar gekeken. Het was bovendien niet waar de eerdere motie, die ook gesteund werd door het CDA en de ChristenUnie, om vroeg: die verzocht regenboogbeleid vanuit onze status als regenboogprovincie.

Ondanks onze inspanningen tijdens het debat en een lange schorsing om er samen uit te komen, wilden deze partijen geen actief regenboogbeleid vaststellen. Daarmee bleven al onze pogingen om te onderhandelen over de uitvoering uiteindelijk onbeantwoord. Omdat de PVV en FvD geen enkele vorm van regenboog- of inclusiebeleid willen, haalde geen van beide voorstellen tijdens de stemmingen een meerderheid. Tot ons grote verdriet stemden de ChristenUnie en het CDA enkele seconden later met de PVV en FvD mee voor het collegevoorstel om het regenboogbeleid dan maar in de prullenbak te gooien en het geld terug te storten in de algemene pot. Terwijl beide partijen tijdens het debat aangaven dat zij ontevreden waren over dat voorstel. Het is iets ander zeggen dan je doet.

Het is een grote klap in het gezicht van de regenbooggemeenschap, of zoals Jaap het in zijn spreektekst zei: “Om geen actief Regenboogbeleid te voeren, is voor ons een verkeerde afslag. Het gaat niet alleen om wat je doet, maar ook om wat je laat. Door geen specifiek beleid te voeren, laat de provincie een kans liggen om kleur te bekennen en zich duidelijk uit te spreken tegen intolerantie, discriminatie en geweld.” Wij blijven ons daarom sterk maken voor regenboogbeleid.

D66, GrienLinks, FNP, PvdA, VVD, SP en PvdD dienden gezamenlijk een amendement in om het regenboogbeleid vast te stellen. Dat voorstel werd verworpen met 19 stemmen voor (de indieners + Provinciaal Belang Fryslân) en 23 stemmen tegen (BBB, CDA, CU, PVV, JA21 en FvD)