125 jaar Sociaal Democratie – In gesprek met ……. Jeltje van Nieuwenhoven

18 september 2019

125 jaar Sociaal Democratie is ook 125 jaar verhalen.

In Weststellingwerf willen wij die verhalen naar voren halen en roepen onze leden, maar ook niet leden met een sociaaldemocratisch hart of ex leden om hun verhaal te doen. Of weet u iemand die de moeite van interviewen waard is, meld dit ons!

Hierbij het verhaal van Jeltje van NIeuwenhoven  https://www.youtube.com/watch?v=ff2TQMJ8j28

Voor wie niet zo snel weet wie Jeltje van Nieuwenhoven ook al weer was: Jeltje werd geboren in Noordwolde, Weststellingwerf . Na de Mulo volgde ze een opleiding tot bibliothecaresse. Dit vak oefende ze uit tussen 1960 en 1979. Inmiddels was ze lid geworden van de PvdA en vervulde ze binnen deze partij verschillende functies, waaronder gemeenteraadslid en wethouder in de gemeente Vinkeveen en Waverveen. Ze zat van 1981 tot 2004 in de Tweede Kamer der Staten-Generaal namens de Partij van de Arbeid (PvdA). Tussen 1998 en 2002 was ze voorzitter van de Tweede Kamer, als eerste vrouw in de Nederlandse geschiedenis. In 2004 verliet Van Nieuwenhoven de Kamer om gedeputeerde te worden van de provincie Zuid-Holland. Tussen 2010 en 2018 was ze lid van de gemeenteraad in Den Haag en tevens fractievoorzitter namens haar partij.