24 april 2015

Lutz Jacobi: #Zwerfie

Een ‘Selfie’ maar dan met een stuk plastic dat je van straat hebt geraapt, is een ‘Zwerfie’. Op #Zwerfie (Twitter) kun je een foto plaatsen van jezelf terwijl je 1 stuk plastic van straat opruimt. Want als iedereen elke dag 1 plastic voorwerp opraapt en in de prullenbak stopt, zorgen we er voor dat er veel minder plastic in de natuur = in het water = in vissen en planten = in ons terechtkomt. Dat vertelde Peter Smith deze week bij de voorlichtingsles die hij gaf op OBS De Wielen in Leeuwarden. Samen met gedeputeerde Jannewietske de Vries cs was ik hierbij aanwezig. De kinderen luisterden ademloos. Aan het einde van de les waren ze overtuigd. Ja, het maakt WEL degelijk uit, dat ene flesje dat achteloos op straat wordt gegooid. En ja, het maakt absoluut WEL verschil als je plastic van straat ruimt. Zelfs al doe je dat maar 1 keer per dag. Nee sterker nog: al doet 25% van alle mensen in Nederland dit maar 1 keer per dag! En nee, dan ben je geen sukkel, dan ben je ‘baas’, zeggen de kinderen na de les. Dat betekent dat je dan stoer of cool bent. En dat is zo!

Zwerfvuil, zwerfplastic, is de grootste bedreiging voor onze natuur en voor ons leven.. Peter Smith van Klean (Klagen Loont Echt Absoluut Niet) maakt er zijn levenswerk van om iedereen daarvan bewust te maken met allerlei projecten. Kijk maar eens op zijn site. Nu werkt hij onder meer aan een Plastic Madonna, een groot beeld van een moeder met kind dat gemaakt zal worden van gerecyclde PET-flessen met 3D-printers. De bedoeling is dat dit beeld bij de Olympische Spelen op het strand van Rio de Janeiro komt te liggen. En dat bijna iedereen kan bijdragen door bijna niets te doen, echt bijna niets. Dat doe je namelijk al door bijvoorbeeld 1 PET flesje op te rapen en in te leveren. Eerder maakte hij een plastic wereldbol. Hij geeft overal Lezingen, in tv programma’s zoals Altijd Wat, en gaat naar scholen om kinderen bewust te maken. Want om de toekomst van kinderen gaat het!

Klean, ga hem volgen! Op Facebook of op twitter. Hulde aan Peter Smith. We moeten de plastic soep stoppen, voordat we geen zuurstof meer hebben! Want oceanen zijn de grootste producent voor zuurstof op onze aarde. Nu liggen ze al vol met 50-100 miljard kilo plastic soup.

Zie ook : www.twitter.com/lutzjacobi

Waar ben je naar op zoek?